|
امام مهدى عليه السلام و مسئله طول عُمرداشتن طول عمر، به اين اندازه بر خلاف عرف و عادتى است كه در ميان مردم جهان جريان دارد. موضوع طول عمر در عصر حاضر، امرى حل شده است، و حدّاكثر، از حدّ يك استبعاد ابتدايى فراتر نمىرود؛ زيرا، در همين سالها و دهههاى اخير، در روزنامهها و مجلات، به نام افرادى بر مىخوريم كه عمرهايى در حد صد و پنجاه تا دويست و پنجاه سال داشتهاند.آرى، مسئله طول عمر امام زمان عليه السّلام از ديد ما، نه يك ايراد، بلكه يك استبعاد و اظهار تعجّب است |
ارتباط با امام زمان(عج)
شناخت و ایمان نسبت به امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- و استواری در آن، بر هر چیز دیگر، مقدم است چرا كه در عصر امامان پیشین، كسانی بودند كه در كنار ائمه عصمت و طهارت زندگی میكردند ولی چون نسبت به آن برگزیدگانالهی، معرفت و ایمان نداشتهاند، بهرهای از آنها نبرده و چه بسا با آنها هم مخالفت كردهاند ....
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن
خدایا، ولىّ ات حضرت حجّه بن الحسن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی
که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد
هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ
در این لحظه و در تمام لحظات
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ
سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر
دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ
و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى
طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"
که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،
و مدّت زمان طولانى در آن بهرهمند سازى
روزه چهارمین رکن از ارکان اسلام است که در سال دوم هجری بر امت محمد صلی الله علیه و سلم فرض شده است همانطور که بر امتهای قبل نیز فرض بوده است آنچنانکه خداوند عزوجل می فرماید: (یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون ).
روزه امساک از مفطرات از طلوع فجر تا غروب شمس و پرهیز نفس از محبوبات و مرادهای دل و کام پروریها جهت مطالبه رضای خداوند عزوجل است.
روزه شعاری اساسی از شعائر دین اسلام است که در آن انسان حقیقت ذاتش و راستی عبودیتش را می شناسد .
روزه پله ای برای ارتقای درجه ی عبد نزد معبود است .
شخص روزه دار با روزه خود روح خود را تصفیه می کند و ایمان خود را راسخ می گرداند و یقین و اعتماد خود را زیاد می کند و درجه و مقام خود را در درجه های مختلف تقوا بالا می برد.
از همین آیه بوضوح پیداست که هدف از روزه ایجاد و تقویت تقواست چرا که تقوا بهترین زاد و توشه ی انسان برای رسیدن به سعادت نهایی است (و تزودوا فإن خیر الزاد التقوی ) مقصود از روزه کسر هوای نفس برای تقویت تقواست روح روزه و سرّش تضعیف قوت و نیروی شیطانی در برگشت به شرارتهاست.
یکی از مزیت ها و خصوصیات بارز روزه مساوات و برابری در میان تمام طبقات مردم است همانند نماز، روزه همانطور که بر فقیر فرض است بر غنی هم فرض است همانطور که بر مرد واجب است بر زن نیز واجب است .
آثار عبادات
بدون شک عبادتی که خداوند حکیم برای انسان ها واجب کرده، در تکامل و سعادت آنها آثار بسیار مفید و سازنده ای دارد؛ همانطوری که بی توجهی به آنها، پیامدهای منفی در زندگی دنیوی و اخروی آنها خواهد داشت. پروردگار جهانیان بیش از هر کس صلاح و خیر بندگان خویش را می داند و هرگز آنها را به انجام کارهایی بیهوده و عبث فرمان نمی دهد. امیرمؤمنان علیه السلام در سخنانی در مورد آثار برخی از عبادت ها چنین می فرماید:
عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها
ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
حضرت زهرا علیها السلام فرمود:
روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزهاش به چه کارش خواهد آمد.
چرا پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ در جنگ بدر وقتي بر چاههاي آب مسلط شد آنها را پر كرد و مانع از آب خوردن کفار شدند؛در حالي كه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و امام حسين ـ عليه السّلام ـ به دشمنان خود آب دادند؟
در پاسخ به سئوال، ابتدا بايد بررسي شود كه آيا پيامبرـ صلّي الله عليه و آله ـ در جنگ بدر چاههاي آب را تصاحب كردند يا نه؟! و در صورت دستيابي به آن چاهها، آيا آنها را پُر كردند و با اين كار مانع آب خوردن دشمنان خود شدند يا نه؟!
در بعضي از کتاب هاي تاريخي، روايتي نقل شده كه مضمونش اين است:
دانشمندان غربی با برهانی تحت عنوان «خدای حفرهها» مدعی شدند که با برهان نظم نمیتوان خدا را به اثبات رساند. پاسخ چیست؟
به طور کلی اذهان عمومی را با شعارهای جاهلانه فریب میدهند و نامش را هم علم میگذارند؛ لازم است نکات ذیل را با دقت مطالعه نمایید:
الف – دانشمند به کسی میگویند که دانشی دارد، به علمی پی برده است و نه به کسی که چون نمیداند، نظریهای میدهد که هیچ پشتوانه علمی ندارد و سپس آن را دانش قلمداد مینماید. اگر قرار باشد که
«نادانی»ها نیز دانش باشند، همگان دانشمند هستند.
قتی علامه امینی به او میگوید: تو حیف هستی. من حاضرم خرج سفرت را بدهم تا همراه من به نجف بیایی و درست را ادامه دهی تا با این همه استعداد زودی مجتهد شوی و بهتر بتوانی حرف هایت را عملی کنی.
تعداد صفحات : 9